Marketing in coronatijden: 4 tips voor reisbureaus

Op grote schaal reizen is momenteel nog steeds niet mogelijk. Daarvoor is het nog wachten op de massale vaccinatie. Reisbureaus hebben het logischerwijs niet gemakkelijk. Niet alleen is het financieel een aanslepende domper, maar ook hun marketeers zitten met de handen in het haar. Daarom deze vier marketingtips die toch alvast enige verduidelijking brengen. 

# 1. Let op voor coronamarketing

Marketingexperts raden aan om in deze coronatijden vooral nieuwe opportuniteiten te zoeken en alvast uit te kijken naar wat er na de crisis komt. Toch moeten reisbureaus de nodige voorzichtigheid aan de dag leggen wanneer het over de coronacrisis gaat. Voor velen is reizen nog steeds een taboe en hoeft er nu nog niet te worden nagedacht over allerlei snoepreisjes. Het publiek is overgevoelig en velen focussen nogal op het negatieve. Zo was er bijvoorbeeld eerder al de “Inenten en gaan”- campagne van Ryanair. Met deze campagne wilde Ryanair mensen aanmoedigen om zich te laten vaccineren en wezen ze al meteen op de voordelen van zo’n massale vaccinatie, zoals lekker luieren aan het strand. Het publiek vond het echter misplaatst en “platte commerce” en gaven Ryanair lik op stuk.

Je kan reeds voorzichtig op de zomer mikken – de paasvakantie komt allicht toch nog te vroeg –, maar probeer vooral niet te veel in te spelen op de coronasituatie. Over dat laatste moet je wel eerlijk en transparant informeren, zolang het maar niet lijkt alsof je het wil uitmelken. Een FAQ op de website plaatsen om de informatie vlotter te verspreiden, is hierbij een mogelijkheid.

# 2. Nog even focussen op binnenlandse bestemmingen

Op korte termijn zal je allicht eerder op binnenlands toerisme moeten focussen. Vooral vakantiehuisjes in de Ardennen of aan de Kust doen het daarbij goed, maar er zijn heus wel nog andere leuke binnenlandse bestemmingen. Opnieuw is het belangrijk om niet uit te pakken met coronamarketing, maar je zal wel voldoende moeten informeren. Geef bijvoorbeeld aan dat er voor aankomst grondig wordt gekuist en informeer duidelijk dat alle coronamaatregelen worden gerespecteerd. Geef ook voldoende voorbeelden van wat er te beleven valt, zelfs als de horeca gesloten is en er geen evenementen kunnen plaatsvinden. Je zal de mensen echt warm moeten maken voor binnenlandse reisjes, zeker als ze stiekem al uitkeken naar zonnigere paasbestemmingen.

# 3. Zomerse bestemmingen voorzichtig in beeld brengen

Als je toch al zomerse vakanties wil promoten, kan je dat met de nodige voorzichtigheid doen. Je kan bijvoorbeeld een banner laten bedrukken met daarop info over een zomerse bestemming en dat in of bij je bureau plaatsen. Omdat je dat in je eigen reisbureau doet en je het grote publiek niet wil bespelen, zal zoiets niet als negatief worden ervaren.

Omdat er nu maar een beperkt aantal bezoekers in je bureau toegelaten zijn en er meer buiten moet worden gewacht, wordt er nog steeds naar je vitrine gekeken. Je kan dus gerust informatie en prijzen afficheren over vakanties naar Griekenland en Spanje. Informeren wordt nooit als “platte commerce” ervaren.

# 4. Kijk uit naar andere marketingkanalen

Ten slotte moet je goed nadenken over het marketingmiddel dat je gaat inzetten. Sinds het begin van de coronapandemie zijn mensen actiever geworden op socialemediakanalen zoals Facebook, dus hier liggen er een aantal opportuniteiten. Ook YouTube zag een enorme stijging van het aantal gebruikers. Buitenreclame werkt dan weer minder goed omdat we net meer tijd binnen spenderen. Ten slotte liggen er ook opportuniteiten voor wie via Google wil adverteren. Omdat er wordt uitgegaan van een veilingmodel en de concurrentie momenteel terughoudend is, kan je op dit moment goedkoop kliks naar je landingspagina’s inkopen. 

Een reactie plaatsen